Welcome Note:


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, May 3, 2010

Cili Api dan Limau Kasturi di Cili Pendang

Limau Kasturi kami dah mula berbuah lagi, walau pun dah masuk
6 tahun umurnya. Kami biarkan tanpa sebarang baja tambahan.
Tapi pokoknya masih "stedi" dan mengeluarkan bunga tanpa henti.
Boleh lah tambah pendapatan buat belanja anak pi tuishen.

Sekali jual dapat lah 5-6 puluh RM.
Harapkan cili, dah kurang buahnya.






Tahun lepas, lebih dari separuh pokok-pokok lama dah kami lupuskan.
Yang tinggal hanya yang sihat saja.
Sebahagian nya adalah pokok limau nipis.
Tapi buahnya dah teramat kurang.

Di bawah ni pulak pokok cili api kami yang dah tua.
Umurnya baru je 6 bulan tapi dah tak boleh berbuah.
Mungkin dulu nya cuaca agak terlalu panas.
Habis jadi kering dan kerinting.



Tapi ada juga yang berbuah. Tak banyak lah macam mula-mula dulu.



Di segi penjagaan, rasanya cili api ni lebih mudah berbanding dengan
cili kulai dulu. Kerja meracun dan membaja tidak lah seteruk cili kulai
yang mana amat sensitif.

Kami masih lagi dalam proses untuk meneruskan dengan tanaman cili kulai
lagi dalam masa terdekat. Sekarang ni kerja-kerja tapak dan batas belum
selesai dan tergendala.
Dulu disebabkan tanah terlalu kering. Tapi sekarang ni pulak jentera membajak
sibuk dengan tugas bendang. Hujan dah mula turun, boleh lah sambung kerja
menanam.

OK, masa amat terhad untuk bersama laptop pasal pinjam orang punya
broadband. Sendiri belum ada lagi....
Yang lama dah kena potong. Leceh betullll....
Wassalam.

1 comment:

YUZIE AMIR said...

Awak ni pendang belah mana?
Saya rasa sesekali bila balik pendang say anak singgah la kebun awak ni..
saja nak tgk2..cayalah petani pendang pun ada blog.