Welcome Note:


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, September 30, 2009

Tengah korek info BENDI

Sejak lepas raya ni, Cili Pendang kena pulun sakan.

Baru lepas amik baka itik, terus menyibukkan diri dengan
benih bendi pulak. Sapa-sapa yang berminat ngan bendi
dinasihatkan jenguk forum bicara jutawan.Search pasal bendi.
Info dia kauw kauw punya......

Tapi kami nak test dengan menggunakan polibeg dulu
kerana nak kitar semula dari pokok cili yang dah pupus.
Rugi rasanya kalau dibuang begitu saja.

Semalam hujan lebat melanda dan 3 ekor itik kami telah
menjadi mangsa. Mungkin lemas kesejukkan.Dugaan
memang tidak dapat dielakkan.
"Semut mati kerana gula, itik mati kerana air"

Kos permulaan untuk itik ni boleh tahan jugak!!!
Makanan dedak saja dah RM 87.00 seguni.
Beras kemukut pun RM 46.00
Nasihat dari Abang Ngah Gua musang, kalau nak
"safe" kos kena beli beras halus dan masak. Kemudian
campur dengan dedak itik. Lepas tu pi kutip sisa
makanan dari kedai makan. Buat muka tebal sikit.

Balik raya dulu dapat lah sikit menuntut ilmu bela itik.
Mintak-mintak menjadi projek ni dan bertambah rezeki.

Kali ni tak boleh nak karang panjang-panjang
pasal nak amik masa cari "info" bendi. Mana-mana
member atau otai yang berpengalaman bolehlah
tolong syorkan apa yang patut. Maklumlah ilmu
masih kosong. Tak cuba, tak tau.

Tak kerja, mana ada pengalaman.

Monday, September 28, 2009

Cili Pendang ceburi ternakan Itik Telur

Cili Pendang telah menambahkan aktivi tani dengan menceburi ternakan itik telur sebagai projek perintis di samping mengekalkan aktiviti yang sedia ada iaitu Cili Kulai Merah. Buat permulaan projek itik telur ini, baka baru dari Khaki Campbel sebanyak 110 ekor dan baka Yellow Muscovy sebanyak 60 ekor telah di tempatkan reban yang khaskan di kawasan kebun cili. Walaupun baka Muscovy biasanya diternak untuk tujuan penghasilan daging, itik ini juga boleh menghasilkan telur yang bersaiz besar dan harganya lebih tinggi di pasaran. Itik-itik ini ditempatkan bersebelahan dengan pagar bendang dan diasingkan dari kawasan tanaman cili. Kawasan ini agak rendah dan menjadi takungan air apabila hujan lebat. Di samping dapat mengurangkan penyelenggaraan kawasan semak di tanah rendah yang tidak sesuai untuk tanaman cili, ianya juga di manafaatkan untuk meluaskan kawasan persekitaran dan mengelak dari pembiakan nyamuk dan serangga. Diharapkan dengan projek itik penelur ini, Cili Pendang akan lebih berdaya maju untuk masa hadapan. Walau bagaimana pun, projek tanaman cili masih lagi di kekalkan dan di peringkat penambahbaikan benih cili baru dari MADA. Benih cili dari Siam juga akan dibuat percubaan dan dalam proses percambahan sebelum dipindah ke tapak tanaman dalam masa sebulan lagi. Selamat berjaya.

Sunday, September 27, 2009

Pulangnya Perantau












Raya masih ada.
Cili Pendang dah balik masuk pejabat tiga empat
hari dah. Suasana kebun agak muram lepas raya pasal 
cuaca kering. Banyak kerja yang tertinggal 
dan kena kerja keras setelah ditinggalkan seminggu raya. 
Anak itik pun dah sampai.


Apa pun, cerita raya tak habis lagi. Seronok Raya oooiii...... walaupun poket kering !!!!!!


Ni photo-photo raya kami masa kami pulang.










Photo raya ni kat rumah abang sulung di Tanah Merah.
Abang-abang dari Kedah, Gua Musang, Kota Bahru dan kakak
kat Tanah merah semuanya berkumpul di sini.


Terjumpa pulak photo lama arwah orang tua kami (tengah).
Photo ni di ambil pada tahun 1980.






Sempat la kami pi shopping raya kat Pekan Tanah Merah.
Beli keropok, budu, beras Siam wangi dan lain-lain
barang dapur.


Kami bertolak balik ke Pendang hari raya ke empat.
Sampai kat kampung Tok Pa (Menteri MITI), trafik
jam satu km pasal semua nak beraya dengan Tok Pa.


Kat lebuh raya Timur Barat, hujan renyai-renyai.
Ada banyak juga kemalangan. Motor sama motor.
kereta dengan motor, kereta terjunam gaung, kereta
terbakar, lori tertunggeng dan macam-macam.
Alhamdulillah, kami selamat sampai ke Kedah.
Lepak kat Sungai Petani satu malam dan petang
esoknya baru balik ke Pendang.

Beraya lagi kita.

Wednesday, September 16, 2009

Cili Pendang balik kampung BERAYA

Assalamualaikum.. wbkt, Salam puasa dan didahulukan dengan ucapan Selamat Hari Raya buat semua pengunjung weblog kami. Ampun maaf kalau ada yang terlanjur atau terlajak bicara. Kita hanya manusia biasa dan masing-masing punya citarasa. Biar berbeza pendapat tapi kita mesti beradab. Kami ke Tumpat, Kelantan BERAYA tahun ini. Akan bertolak selepas sahur esok hari. Doakan selamat perjalanan kami. Nanti jumpa lagi untuk sama-sama BERTANI.

Tuesday, September 15, 2009

It 's really tough to be a farmer

Yes, it's very tough to be a farmer. In reality, a farmer need to work triple harder than office worker to earn same amount of money monthly. This is apply to a normal farmer without big capital investment, working in his own land or family heritage asset. Example, to earn a clean RM 2,500 monthly say like a fresh engineer. A farmer must have approx. 10 lots of padi field to do in one season of 4 - 5 months or he need to maintain at least more than 5ooo chili plants, or tapping few acres of rubber every single day. Do you think a person of 20 to 25 years of age will dream to become a farmer? An engineer may have his 15-20 years of education and a farmer depends on his land to work with as a capital. Both must have a basis to start with. In short, it is not everyone can be a farmer like not everyone can be an engineer. You must have some basic to do things. Meaning "the real farmer" and to be the successful farmer or "the chosen ones", you must be a very determine person. You need to have a proper criteria and graduated from certain grade or skill before you can join as an apprentice. Among the basic needs is in term of physical appearance, mentally fitted and courage. Physically tough to do labour work and ability to endure the hardship. And you must have grown up in a farmer's family to gain this basic. We are in fact were born in a family of padi farmer. But having grown up in urban city made us much more vulnerable to change life in farming village. Our body is weak and our mind were tuned to leisure and easy going. We landed in this profession due to economic slow down worldwide. Our One Malaysia could not run from it despite the promised every single day by out top leaders at early stage of crisis. " Malaysia will not hit by recession. Our economic fundamental is strong. Our reserve is able to sustain, bla..bla..bla..... ". So without much choice on our side, we bumped in. And when the time come to face the test, we are not fully prepared. Our old man is gone and no more to guide us. We have no one to turn to for a professional advise. Then here we are......... Another cycle of farming activities need to do. We hope our reserve is able to sustain this economic downturn. With God blessing.

Sunday, September 13, 2009

Taste of Tapioca during Ramadhan

Salam Ramadhan to all farmers, Ramadhan almost over. Another one week to go. You better not doing much heavy physical work in Ramadhan month or else you will easily become thirsty. Especially in our Malaysian whether where the outdoor is very hot. Unless you are working in the air-conditioning office and factory. So the best thing a farmer like us to do is a light work such as clearing old plant and burning some rotten plants or dried grass and other rubbish from morning to noon. The work should start early in the morning which is a normal practise for padi farmers in Kedah. Afternoon is the best time to prepare food for breaking fast. Some farmer are doing part time selling desert or kueh during Ramadhan for additional income to support family. For us, after doing the morning exercise in our farm preparing for next season and new plants after Raya, we took time to dig few tapioca which planted sometime back in corner area. We decided to make "kueh Lepat Ubi Kayu" or Cassava Wrap. There are also few bannana tree left over and we cut it to make a wrapping later. For those of you who do not know this dessert, please go to Lily weblog for a clear picture. Lepat Ubi Kayu/Cassava Wrap http://lilyng2000.blogspot.com/2009/06/lepat-ubi-kayucassava-wrap.html So yesterday, our whole family enjoyed the good taste of this "Lepat Ubi Kayu" (Cassava Wrap). But for those of you who do not know how to cook this "kueh" you can find it at any Pasar Ramadhan in your area. May be it is a rare food and only available at traditional kueh stalls. That's why if you have a small vacant land, do feel free to plant tapioca as it is maintenance free and easy to harvest. There are also many varieties and can be cooked in many ways. Some prefer to eat boiled and mixed with coconut gravy. Happy Ramadhan Month.

Monday, September 7, 2009

Usaha terakhir pemulihan cili

Fasa satu dah pun berakhir dan pokok yang dilupuskan akan dibakar serta polibag akan diratakan pada tempat yang rendah. Baki 2000 pokok yang ada dalam keadaan yang kurang memuaskan oleh penyakit misteri. Lapuran dari Jabatan Pertanian entah kemana menghilang. Pegawai Pak Menteri tu cakap, lapuran ni adalah bentuk dalaman. Tak bagi kat petani.... Aik!!!, apa ni...., Kami minta nasihat dari depa kot-kot boleh bantu dan depa mai kat kebun kami. Lepas tu buat penyelidikan dan lapuran. Tapi depa sorok kat depa aje. Depa ingat petani ni bodoh. Tak gheti nak baca lapuran. Pasal tu depa diam-diam dan tak bagi apa-apa feedback pun. Kalau macam tu, tok sah lah nak menyibuk. Hangpa mengaji tinggi-tinggi dan pandai, lepas tu simpan sorang-sorang. Bawa masuk kubur...... Ni yang buat aku baraaaaa ni!!!!!  

Kesian nya kita semua yang bayar cukai pendapatan. Duit cukai tu hangus macam tu aje. Kita tak merasa nikmat nya, pasal yang makan duit cukai kita tu dah terasuh oleh sistem kerajaan lama. Jangan ingat orang makan gaji aje bayar cukai. Petani pun bayar cukai. Beli kicap, beli bawang, beli baja, bayar tol, cukai tanah, cukai pintu, bla bla bla..... Orang gomen ni sedar ke, yang duit gaji dia orang tu datang dari rakyat. Hari tu, contoh pokok dah diambil. Contoh air dah diambil. Keadaan persekitan dan di ketahui. Soal siasat dah lakukan. Tapi keputusannya nampak gaya jadi macam kes TBH agak nya. Mati dululah pokok-pokok kami tu. Sepatutunya lapuran autopsi ataupun bedah siasat yang dilakukan disegerakan untuk menyelamat keadaan. Punca dari pokok ke, punca dari air ke..... mesti ada punca!!! Lepas tu bagi tau lah cara nak mengatasinya. Setidak-tidaknya ikut lah contoh H1N1. Tak ada vaksin pun boleh gunakan kaedah pencegahan. Mungkin vaksinnya ambil masa setahun lagi, sekurang-kurangnya tak lah mati kesemua sekali. Pelik sungguh pokok cili kami ni. Pegawai-pegawai MADA yang perihatin mai tengok. Depa kata ni bukan pasal penyakit. Daun jadi kering kat tepi ni pasal akar tak boleh nak serap baja. Jadi baja tak naik kat pokok. Mungkin formula baja AB tu silap. Depa syorkan gunak kaedah baja lain. Kami ingat nak gunakan baja foliar direct ke daun untuk tempoh ini. Kurangkan baja AB dari membazir. Dalam masa yang sama, persedian untuk fasa seterusnya dalam pelaksanaan setelah kawasan dibersihkan. Kelmarin seluruh kawasan dah di mesin untuk membuang rumput tebal. Minggu depan kami akan sembur racun rumput dan ratakan semula tapak gantian. Pegawai MADA tu cakap depa boleh bagi benih contoh 200 pokok untuk ujian. Lagipun baki sekam yang dulu masih ada. Lain-lain tu kena pandai-pandai sendiri lah. Gomen ni tolong geng-geng keparat je. Yang besor-besor tu. Yang ada idea bio-bio lah, yang ada R&D lah, yang bermodal besarlah. Last-last tinggal utang juta-juta, tukar management, ubah strategi, pindah pi Danaharta, gomen tanggung rugi, keparat lari dan siapa yang tukang cuci?. 
Hangpa fikir la sendiri. 
 

Kali ni seribu pokok baru nak kena semai benih yang cantik sikit dan tahan lasak. Nak cari kat mana ye!!!!!!!! Photo kat atas tu nak tunjukkan perbezaan bunga nenas kampung dan nenas komersil. Selingan bagi menghilangkan tension. Yang hijau tu kampung punya, yang warna-warni tu bandar/komersil punya.

Wednesday, September 2, 2009

Cili ku di hujung usia

Salam Bertani di bulan mulia,

Kami ingin paparkan keadaan pokok cili di hujung usia. Fasa satu kami dah masuk ke 6 bulan dari tarikh pindah dan buah-buah akhir menjadi kecil dan kerdil. Kebanyakan daun-daun dah gugur dan kering. Ranting pun dah tak boleh nak mengeluarkan pucuk yang baru. Proses dari daun hijau merimbun dan bertukar menjadi kelayuan ini agak cepat dan hanya dalam masa 2 minggu saja. Ditambah dengan musim hujan, buah-buah akan jadi busuk dan berair serta luruh. Kami telah pun mengasingkan dan musnahkan pokok ini berperingkat-peringkat dan akan digantikan dengan pokok baru.

Oleh kerana cuaca yang kurang elok dan sesuai, kerja berjalan amat perlahan dan akan diselesaikan selepas Ramadhan nanti. Kami jugan akan memulakan dengan projek ternakan itik telur dan dijangka akan mendapat baka itik telur selepas seminggu Hari Raya. Jumlah awal mungkin dalam 200 ekor sebagai permulaan. Persiapan dan peralatan telah pun dibeli seperti pagar berjaring dan dinding zink untuk mengelak dari bahaya luar seperti ular dan biawak di persekitaran. Nanti kami akan utarakan perkembangan seterusnya projek kami dari semasa kesemasa.
 
Tabah dan sabar sewaktu puasa agar beroleh hidayah dan diberkati Allah swt. Banyakkan beramal dan bersedekah.